Over Helga Kos

In 2008 richt Helga Kos Atelier de Kraamkamer op: “Het is fijn om mijn ervaring als beeldend kunstenaar nu te delen in de beslotenheid van mijn prachtige atelier.”

Opleiding en leservaring Helga Kos

Helga heeft gestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie en was daarna twee jaar deelnemer van de Rijksakademie, beide in Amsterdam. Hoewel haar werk als beeldend kunstenaar voorop staat heeft ze altijd lesgegeven om haar kennis en ervaring te kunnen delen. Bijvoorbeeld tussen 1990 en 1999 ’s zomers in de Ardennen bij ‘Schilderen in België’ dat toen nog ‘la Brosse Rouge’ heette. Later werd zij gevraagd om les te geven aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en Hogeschool ArtEZ in Arnhem.
Helga Kos:

  • Nu ik lesgeef in mijn eigen atelier is het fijn om zelf de regie te hebben over de lessen en het programma.
  • Ik kies voor een topkwaliteit van papier en materialen.
  • Met betrekkelijk eenvoudige opdrachten en aanwijzingen help ik zo (beginnende) tekenaars en schilders enorm vooruit.
  • Maar het belangrijkste is voor mij om hen het plezier van het schilderen te laten ervaren.”

Geschiedenis en ‘De Dames’

Op de Rietveld Academie maakte Helga tekenfilmpjes voor het televisieprogramma Twee Voor Twaalf. Op die manier ontdekte ze animatiefilm, wat toen nog louter analoog gemaakt werd. Dus was het een logische stap om na het afstuderen een filmbedrijft op te richten met medestudenten Lidewij Frijlink en José Vonk. Het werd: animatiefilm-studio ‘De Dames’.

Ondanks de arbeidsintensieve filmopdrachten is ze, tussendoor, altijd blijven schilderen. Helaas bleek het combineren van deze twee disciplines uiteindelijk ondoenlijk.

Kiezen tussen animatiefilm en schilderen

De Dames maakten films voor verschillende omroepen. De bekendste film die ze maakten was ‘Welterusten Schat’, in samenwerking met Paul Haenen, die de tekst schreef en de stemmen insprak. Deze animatiefilm kreeg in 1985 een nominatie voor een Gouden Kalf, waarna hij 7 maanden in de bioscopen te zien was. Lees meer over de korte tekenfilm Welterusten Schat.

Door deze erkenning kwam er veel belangstelling voor het bedrijf en Helga voorzag dat zij steeds minder tijd zou hebben om te kunnen schilderen.
Helga Kos: “Dat maakte dat ik in 1987 de beslissing nam om de tekenfilms achter me te laten en me puur op het schilderen te richten. Het afscheid nemen van ‘De Dames’ was moeilijk omdat we een heel bijzondere en harmonieuze samenwerking hadden.”

Helga Kos over haar schilderijen

“Mijn werk bestaat uit schilderijen, tekeningen en grafiek. Ik werk graag met gouache, oliepastel, aquarel, olieverf en inkt. En ik werkte 5 jaar aan het kunstenaarsboek Ode aan de Kolossale Zon. Een kunstenaarsboek is niet hetzelfde als een catalogus, maar hierbij heeft het kunstwerk de vorm van een boek.

Er zijn verschillende thema’s die terugkeren in het werk, maar de rode is wel het heel precieze gebruik van kleur. Die interesse voor kleur had ik al heel jong. Toen beschouwde ik kleuren als levende wezens waar ik medelijden mee had als ik sommige een tijd niet gebruikt had in mijn kindertekeningen.

Ik houd van het trage proces van het schilderen waarbij je, al zoekende, iets ruimtelijks weergeeft op een plat vlak. In mijn productie van ruim veertig jaar spelen de thema’s ruimte en tijd ook een blijvende rol. Dat deze thema’s steeds terugkeren heeft te maken met mijn ervaring met tekenfilm, waarbij  alles draait om het analyseren van wat er in een bepaalde tijdsspanne gebeurt, beeldje voor beeldje.
Om te zien wat Helga Kos zelf maakt, klik hier.

Helga Kos schildert liever zonder dwingend perspectief

Vijfhonderd jaar geleden werd het middelpunt perspectief uitgevonden. Het bleek dé truc om op een plat vlak iets heel natuurgetrouw weer te geven dat eigenlijk ruimtelijk is. Onze foto’s zijn daar het perfecte voorbeeld van.

Maar ik probeer in mijn werk deze truc te omzeilen omdat ik dit zo’n beperkt beeld vind opleveren. De afbeelden die ik schilder kan je beter voelen dan nameten. Ik hoop dat ze in het ‘hoofd van de toeschouwer’, een verbinding aangaan met diens eigen herinneringen en daar tot een nieuwe werkelijkheid worden.”

Tentoonstellingen en collecties

Het werk van Helga is tentoongesteld in binnen- en buitenland en het is aangekocht voor de collecties van verschillende musea en bedrijven. Wanneer je afbeeldingen wilt zien van haar werk bekijk dan haar website: helgakos.nl.

Het atelier van Helga Kos in Paviljoen 18

In 2008 kon Helga een atelier huren in het voormalige Wilhelmina Gasthuis. Dit ziekenhuis kwam in 1983 leeg toen het verhuisde naar het AMC. Het Wilhelmina Gasthuis bestond uit 20 verschillende paviljoens, verspreid over de Helmersbuurt. In Paviljoen 18 (de Vrouwenkliniek) en Paviljoen 19 (de Oogkliniek) zijn nu werkruimtes voor kunstenaars. Het atelier van Helga is een van de mooiste en grootste ateliers van het complex.

Kos: “Toen ik voor het eerst in dit atelier stond was ik op slag verliefd op deze ruimte met zijn prachtige licht. Omdat het zo groot is kan ik het atelier perfect gebruiken om er, naast mijn praktijk als kunstenaar, af en toe les geven.

Monstera Deliciosa

Vanwege al dat licht en het hoge plafond heeft mijn gatenplant, met de mooie naam Monstera Deliciosa, het hier ook geweldig naar haar zin. Ze is bijna vier meter hoog en heeft al een paar keer vrucht gedragen. Daarnaast is ze een dankbaar onderwerp bij verschillende opdrachten.”

Lees hoe je zo’n grote plant kan verpotten

Houtskooltekeningen van de gatenplant 

Schilderijen van de gatenplant

Tekeningen en schilderijen van Helga Kos